5.3Het oordeel van de rechtbank
Vast staat dat verdachte het bericht “
Als je ziet wat voor figuren er staan dan snap je al dat deze mensen onderontwikkeld zijn kunnen ze niks aan doen ze kunnen het niet helpen dat ze geen baan hebben ze zitten de hele dag dingen te zoeken om mensen te jennen en dan hapt er 1 is het gelijk discriminatie maar in Suriname antillen vieren ze ook Sinterklaas en daar staan ze niet te schreeuwen dus ja mijn conclusie UITSCHOT VAN DE MAATSCHAPPIJ. No more black face willen ze blank worden die zwarte schreeuwers mensen koop mnet getalen bakpoeder of witte verf gooi het op die blackface tot ze wit zijn. Hahah die mensen zijn echt gek ze niet anders dan alleen maar het zelfde te zingen zegt al genoeg over hun iq mis is er nog wel plek in de apenheul” onder de livestream van aangeefster heeft geplaatst. Hij heeft dit bekend en het blijkt ook uit het dossier.
Beslisschema
De rechtbank ziet zich gesteld voor vraag of deze uitlating voldoet aan de vereisten van artikel 137c Sr, waarin belediging van een groep strafbaar is gesteld.
De rechtbank stelt daarbij voorop dat ingevolge vaste jurisprudentie van de Hoge Raad (onder andere ECLI:NL:HR:2018:541) toetsingscriteria zijn ontwikkeld met betrekking tot de vraag of sprake is van belediging van een groep mensen. Deze sluit aan bij het door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) ontwikkelde stappenplan om klachten over de schending van de vrijheid van meningsuiting ex artikel 10 van het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) te beoordelen. Achtereenvolgens moeten de volgende vragen worden beantwoord: 1. heeft de uitlating – op zichzelf en in de context bezien – de strekking om een groep mensen te beledigen wegens hun ras, godsdienst, levensovertuiging, hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijk verstandelijke handicap? Zo ja,
2. is de uitlating gedaan in een bepaalde context die het beledigend karakter daarvan mogelijk wegneemt vanwege het in artikel 10 lid 1 EVRM verzekerde recht op meningsuiting? Zo ja,
3. moet de uitlating niettemin als onnodig buitensporig en grievend worden aangemerkt?
Stap 1: beledigende karakter
Voor de beoordeling of sprake is van groepsbelediging moet allereest worden gekeken naar de feitelijke uitlating en naar de samenhang met de overige omstandigheden. Om te beoordelen of een uitlating woordelijk beledigend is, dient een objectieve toets plaats te vinden waarbij van belang is of een uitlating naar algemeen spraakgebruik beledigend is. De Hoge Raad heeft overwogen dat een uitlating beledigend is wanneer zij de strekking heeft een ander bij het publiek in een kwaad daglicht te stellen (ECLI:HR:2001:AB3143). De uitlating moet daarnaast over een groep mensen of hun kenmerk gaan.
De rechtbank is van oordeel dat de uitlatingen
“Als je ziet wat voor figuren er staan dan snap je al dat deze mensen onderontwikkeld zijn kunnen ze niks aan doen ze kunnen het niet helpen dat ze geen baan hebben ze zitten de hele dag dingen te zoeken om mensen te jennen en dan hapt er 1 is het gelijk discriminatie maar in Suriname antillen vieren ze ook Sinterklaas en daar staan ze niet te schreeuwen dus ja mijn conclusie UITSCHOT VAN DE MAATSCHAPPIJ. No more black face willen ze blank worden die zwarte schreeuwers mensen koop mnet getalen bakpoeder of witte verf gooi het op die blackface tot ze wit zijn. Hahah die mensen zijn echt gek ze niet anders dan alleen maar het zelfde te zingen zegt al genoeg over hun iq mis is er nog wel plek in de apenheul.”kwetsend zijn voor zwarte mensen.
Verdachte heeft tijdens de zitting betoogd dat zijn bericht was gericht tegen alle demonstranten die te zien waren op de livestream, ongeacht hun huidskleur. Het was volgens hem een uiting van frustratie. De opmerking over bakpoeder en witte verf was volgens hem bedoeld om de leus over blackface om te draaien, niet om zwarte mensen te discrimineren. Met betrekking tot de opmerking over de Apenheul heeft verdachte verklaard dat dit in Apeldoorn een gezegde is dat gebruikt wordt als men het heeft over mensen die domme dingen doen: die moeten dan maar naar de Apenheul.
De rechtbank vindt de uitleg die verdachte over deze uitingen geeft, niet geloofwaardig. Zij kan de uitingen “
zwarte schreeuwers” en “
koop mnet getalen bakpoeder of witte verf gooi het op die blackface tot ze wit zijn” niet anders begrijpen dan dat deze gericht zijn geweest tot de zwarte demonstranten. Dat het verdachte ging om etnische afkomst blijkt temeer uit de vergelijking die hij maakt met Suriname en de Antillen.
Ook de uitleg die verdachte heeft gegeven over de Apenheul schuift de rechtbank als ongeloofwaardig opzij, gezien de context van alle uitingen in onderlinge samenhang bezien. Verdachte richt zich in zijn andere uitingen zo duidelijk op zwarte mensen, dat ook deze opmerking niet anders kan worden begrepen dan op hen te zijn gericht. Door de opmerking over de Apenheul te maken maakt verdachte de vergelijking tussen zwarte mensen en apen. Dat dit een buitengewoon beledigende en denigrerende vergelijking is, behoeft geen verdere bespreking.
Dat de uitlatingen van verdachte beledigend en discriminerend zijn spreekt voor zich. De rechtbank beoordeelt deze uitlatingen dan ook als beledigend wegens ras in de zin van artikel 137c Sr.
Stap 2: context van de uitlating
De tweede toets betreft de vraag of een uitlating in een bepaalde context is gedaan en zo ja in welke. Uit de jurisprudentie van de Hoge Raad blijkt dat de context waarin een uitlating is gedaan het beledigend karakter van de uitlating weg kan nemen, indien de uitlating een bijdrage levert of dienstig is aan een publiek maatschappelijk debat, een geloofsopvatting of als de uitlating onder de bescherming van artistieke expressie valt. De reikwijdte van die context wordt gevormd door het recht van verdachte op vrijheid van meningsuiting als bedoeld in artikel 10 EVRM. De uitlatingen van verdachte zijn niet gedaan in het kader van zijn geloofsopvatting of artistieke expressie.
De rechtbank merkt op dat de vraag of sprake is van een uitlating die een bijdrage levert aan een maatschappelijk debat onder meer afhankelijk is van de vorm en de inhoud van de uitlating, bijvoorbeeld wat de meerwaarde van de uitlating is en of deze uitlating van publiek belang is.
Verdachte heeft over zijn uitlating verklaard dat het een uiting was van zijn boosheid. Deze uiting van boosheid nodigt echter op geen enkele manier uit om een maatschappelijk debat aan te gaan en is naar zijn uiterlijke verschijning puur gericht op het kwetsen en beledigen van een groep mensen op basis van hun ras.
De uitlatingen van verdachte beschouwt de rechtbank van geen enkele sociale of maatschappelijke waarde, zodat verdere bespreking van de vraag of deze bewoordingen zijn geplaatst in het kader van een maatschappelijk debat, achterwege kan blijven.
Onnodig grievend
Het derde criterium behoeft gelet op het voorgaande beslisschema geen nadere bespreking.
Opzet van verdachte op de groepsbelediging
De rechtbank is van oordeel, gelet op de aard en de inhoud van de uitlatingen, dat verdachte moet hebben geweten dat de uitlating beledigend was voor deze groep. De rechtbank acht daarom opzet op de groepsbelediging bewezen.
Conclusie
De rechtbank acht gelet op het voorgaande bewezen dat verdachte zich opzettelijk beledigend heeft uitgelaten over een groep mensen wegens hun ras door onder de livestream op Facebook van aangeefster het bericht “
Als je ziet wat voor figuren er staan dan snap je al dat deze mensen onderontwikkeld zijn kunnen ze niks aan doen ze kunnen het niet helpen dat ze geen baan hebben ze zitten de hele dag dingen te zoeken om mensen te jennen en dan hapt er 1 is het gelijk discriminatie maar in Suriname antillen vieren ze ook Sinterklaas en daar staan ze niet te schreeuwen dus ja mijn conclusie UITSCHOT VAN DE MAATSCHAPPIJ. No more black face willen ze blank worden die zwarte schreeuwers mensen koop mnet getalen bakpoeder of witte verf gooi het op die blackface tot ze wit zijn. Hahah die mensen zijn echt gek ze niet anders dan alleen maar het zelfde te zingen zegt al genoeg over hun iq mis is er nog wel plek in de apenheul”, te plaatsen.