2.5De volgende bewijsmiddelen zijn voor de bespreking van het middel van belang.
- Bewijsmiddel 4 en 5 die door het hof zijn overgenomen uit het vernietigde vonnis van de rechtbank:
“4.
Het proces-verbaal van bevindingen onderzoek gegevensdrager, d.d. 7 mei 2019, nummer 146, opgenomen als pagina 594 tot en met 631 in het voornoemd proces-verbaal, inhoudende als relaas van de verbalisanten of één van hen:
Tijdens de doorzoeking van de woning van de verdachte [verdachte] (..), werd onder andere een EMTEC geheugenkaart in beslag genomen.
Ik heb een onderzoek ingesteld naar de inhoud van de geheugenkaart met goedcode 02.08.01.004.008 . In totaal staan er 1121 afbeeldingen en video’s op de geheugenkaart.
(pagina 596)
Er zijn foto’s gemaakt van verschillende groepen personen op verschillende datums:
Toelichting Leo Kwarten:
Duiding: Op deze foto staan mannen staan onder een vlag van Ansar Al-Sharia met [verdachte] in hun midden (witte muts). Ik herken de ruimte waarin deze foto is genomen als dezelfde ruimte als die hierboven beschreven. Ik herken ook de man die op de foto rechts van [verdachte] staat als een deelnemer aan de islamlessen die zijn georganiseerd door Ansar Al-Sharia. Hij wordt namelijk geïnterviewd door [verdachte] in bovenvermelde video. Hij vertelt daarin een gedetineerde te zijn die vastzit wegens drugshandel.
(pagina 598)
Toelichting Leo Kwarten:
Duiding: Er is een ruimte zien met mannen die onderricht lijken te krijgen. Aan de muur hangt een zwarte vlag met daarop de islamitische geloofsbelijdenis en daaronder ‘Ansar Al Sharia’.
5.
Een geschrift, te weten een rapport van getuige-deskundige drs. L. Kwarten betreffende video’s afkomstig van 02.08.01.004.007 van verdachte [verdachte] , 26 maart 2020, 1904101458.DESK, opgenomen op pagina 1555 tot en met 1575, inhoudende:
(pagina 1556)
In Telegram-chat 84 heeft verdachte [verdachte] verteld over zijn da'wa-activiteiten (prediking) in de gevangenis in Libie ten behoeve van Ansar Al-Sharia. De doelgroep bestond uit Libische gedetineerde drugsverslaafden uit kansarme milieus. [verdachte] heeft bij verschillende gelegenheden video- en foto opnamen gemaakt van de groepen gedetineerden.
Beschrijving van de video. Deze specifieke video is opgenomen op een locatie die op mij overkomt als een detentiecentrum. [verdachte] maakt een video van ongeveer 15 jongemannen die bijzonder uitgelaten zijn. Om het hardst schreeuwend voeren ze een showtje 'islamkennis' op voor de filmer die ze aanspreken met 'sjeik'. Ze roepen hem aan in de zin van 'Hé sjeik, kijk eens wat ik kan'. De filmer kan aan de hand van zijn stem worden geïdentificeerd als [verdachte] . De jongens roepen 'takbir' (aansporing tot het roepen van Allahu Akbar), 'Allahu akbar' en 'Ansar Al-Sharia'. Een jongen met een donkere huidskleur wordt op de schouders gehesen en doet de gebedsoproep. De jongens eromheen scanderen: 'Paradijs, paradijs. De beloning wacht.' Iedereen roept door elkaar heen. Iemand roept: ‘Fuck Amerika'. Weer iemand anders roept iets over leeuwen (in jihadistische kringen worden met 'leeuwen' jihadistische strijders bedoeld). Dan vraagt iemand aan [verdachte] om te komen filmen in een andere ruimte. [verdachte] geeft daaraan gehoor. Hij filmt een man die tegen een muurtje staat en die zegt:
'Bij God, we gaan naar Syrië!’(…). Dat wordt herhaald door een jongen die links in beeld op een bed zit. [verdachte] zegt daarop: 'Ja, ja.’ Dan heft iemand een bekend Al-Qaedalied aan: 'O moslims, de natie huilt.’ Iemand doet nogmaals de gebedsoproep. Hij doet dat echter niet op een mooie manier, maar krijsend. Daarna loopt [verdachte] met zijn camera naar een derde ruimte. Twee mannen die op een matras zitten roepen tegen [verdachte] dat ze niet meer drinken en roken, met dank aan Ansar Al-Sharia: 'Allahu Akbar!’ [verdachte] moet er om lachen. In de ruimte klinkt muziek. De tekst luidt: ‘Wij zijn Ansar Al-Sharia' (…).
De video, moet waarschijnlijk gedateerd worden op 6 juni 2013. Op onderstaande foto is namelijk te zien dat [verdachte] poseert met dezelfde groep mannen als op video 00041”
- Bewijsmiddelen 1, 2, 5 en 7 in aanvulling op de uit het vonnis van de rechtbank overgenomen bewijsmiddelen, zoals opgenomen in de bijlage bij het arrest van het hof.
“
1. Een proces-verbaal van bevindingen inzet Midden-Oosten deskundige drs. L. Kwarten d.d. 29 maart 2019 (pagina 92 en 93):
Ik, verbalisant, werkzaam bij de Eenheid Rotterdam, verklaar het volgende:
In het kader van onderzoek Narino (het hof begrijpt: het opsporingsonderzoek tegen de verdachte) heb ik op woensdag 11 januari 2019 drs. L. Kwarten, Midden-Oosten getuige-deskundige en Arabist, verzocht binnen dit onderzoek te helpen bij het duiden van de bevindingen. Dit heeft geresulteerd in diverse verzoeken vanuit het onderzoeksteam aan drs. L. Kwarten. De daaruit voortvloeiende bevindingen van drs. L. Kwarten heeft hij verwerkt in diverse rapporten.
2. Een geschrift, te weten een verslag van deskundige drs. L. Kwarten, nr. 2004061520.DESK d.d. 7 april 2020. Dit verslag houdt onder meer in - zakelijk weergegeven - (blz. 923 - 1087):
Sinds de Libische revolutie van 2011 en de daaropvolgende burgeroorlog is in Libië een bijzonder complexe politieke situatie ontstaan. Tientallen milities strijden er om de macht.
Tijdlijn strijdgroepen Libië
1995
Oprichting Libyan Islamic Fighting Group (LIFG). De LIFG heeft als doel het regime van de Libische leider Qaddafi gewapenderhand ten val te brengen. Ondanks aanslagen, zelfs op Qaddafi persoonlijk, bezwijkt het regime echter niet en meedogenloze repressie van LIFG-leden volgt. Dieptepunt waren de executies, in juni 1996, van naar schatting 1200 gevangenen in de Abu Salim gevangenis in Tripoli. In 2010 heft de LIFG zich officieel op.
17 februari 2011
Begin van de Arabische Lente en revolutie in Libië. In allerijl worden milities opgericht met als doel het regime van Qaddafi ten val te brengen. Deze milities zijn voornamelijk actief in Benghazi, de geboortestad van [verdachte] , en de stad Derna. Beide steden liggen in Oost-Libië.
Juni 2012
Oprichting van Ansar al-Sharia in Benghazi. De militie heeft ook een afdeling in Derna. De belangrijkste oprichter en leider is Mohammad Al-Zahawi (2012-2015). Na zijn dood in januari 2015 wordt hij als leider opgevolgd door Abu Khaled Al-Madani. Aanvankelijk concentreert Ansar Al-Sharia zich op verbetering van de dienstverlening in Benghazi in een poging de 'hearts and minds' van de lokale bevolking te winnen. (...) Daarnaast streeft Ansar Al-Sharia naar invoering van de sharia (islamitische wet) en wordt da'wa verricht (prediking van de salafistisch-jihadistische ideologie van Ansar Al-Sharia). De militie wordt echter al snel gewelddadig.
Mei 2014
De Libische krijgsheer Khalifa Haftar lanceert 'Operatie Waardigheid', een militair offensief dat gericht is tegen Ansar Al Sharia en andere salafistisch-jihadistische milities in Benghazi, Derna en elders in Oost-Libië. Zijn militie, de 'Libyan National Army', zweert Libië te zullen zuiveren van wat zij terroristen noemen. Haftar begint direct met een zwaar offensief tegen de stad Benghazi die op dat moment grotendeels in handen is van Ansar Al Sharia en geallieerde milities. Uiteindelijk zal het tot 2017 duren voordat de gehele stad in handen is van Haftar en Ansar Al-Sharia definitief is verslagen.
Juni 2014
In reactie op het offensief van Haftar besluiten een aantal salafistisch-jihadistische milities in Benghazi hun krachten te bundelen met de oprichting van de Shura Council of Benghazi Revolutionaries (SCBR). De coalitie wordt gedomineerd door Ansar Al-Sharia.
19 november 2014
Op 19 november 2014 wordt Ansar Al-Sharia door de VN toegevoegd aan de UN-Sanctions list. De VN stelt dat de groep banden heeft met Al- Qaeda. De groep heeft ook aantoonbare banden met Ansar Al-Sharia in Tunesië en Al-Qaeda in the Islamic Maghreb (AQIM). Beide organisaties staan ook op de UN -Sanctions List. Ook stelt de VN dat Ansar Al-Sharia trainingskampen heeft opgezet voor strijders die worden uitgezonden naar Syrië, Irak en Mali.
Ansar Al-Sharia spreekt zich uit tegen democratie en hangt een salafistisch-jihadistische ideologie waarin geen plaats is voor andersdenkenden. In een interview met de BBC verdedigt Mohammed Al Zahawi bijvoorbeeld het verwoesten van historische graven van soefistische heiligen in Benghazi als een 'religieuze plicht'.
Uit het onderzoek is gebleken dat [verdachte] zich intensief heeft ingezet voor Ansar Al-Sharia, zowel tijdens zijn bezoeken aan Libië als vanuit Nederland. Dit blijkt onder andere uit het volgende:
[verdachte] heeft in Libië namens Ansar Al-Sharia da'wa activiteiten (prediking) verricht ten behoeve van drugsverslaafde gedetineerden. Dit vond hoogstwaarschijnlijk plaats in de periode 2011-2013. De doelgroep bestond uit gemakkelijk beïnvloedbare gedetineerde jongeren uit kansarme milieus. Het project werd georganiseerd door Ansar Al-Sharia. Op basis van beeldmateriaal dat bij [verdachte] is aangetroffen kan worden geconcludeerd dat de islamlessen een specifiek salafistisch-jihadistisch karakter droegen. [verdachte] heeft sessies gefilmd en gevangenen geïnterviewd. Daaruit blijkt dat de islamlessen bijdragen tot aansluiting van gedetineerden bij Ansar Al-Sharia (recruteringselement). In een video filmt [verdachte] gevangenen die een lied van Al-Qaeda zingen, het woord 'paradijs' scanderen en roepen dat ze naar Syrië willen afreizen.
Op basis van de bevindingen van het onderzoek kan worden gesteld dat [verdachte] religieuze en morele status genoot binnen Ansar Al-Sharia. De rol die [verdachte] speelde of nastreefde binnen de salafistisch jihadistische netwerken in Benghazi, en Ansar Al-Sharia in het bijzonder, lijkt een combinatie te zijn van 'trouble shooter’ bij problemen tussen de strijders, morele coach van de strijders en adviseur.
27 mei 2017
Ansar Al-Sharia maakt bekend dat de organisatie wordt ontbonden.
5. Een proces-verbaal van bevindingen onderzoek gegevensdrager d.d. 7 mei 2019, nummer 146, opgenomen op pagina 594 tot en met 631, inhoudende (op p. 600 en 601) - in aanvulling op het in het vonnis vermelde en hier overgenomen bewijsmiddel 4 -:
Observatie. Op deze foto's is een whiteboard te zien en ook dat deze beschreven wordt. Boven het whiteboard is weer de vlag van Ansar Al Sharia te zien. De mannen zitten er bij alsof zij luisteren naar een uitleg van de tekst op het whiteboard.
Ik heb de delen van tekst hieronder vertaald. Sommige woorden zijn onleesbaar en daarom niet vertaald. In het rood staat de vertaling met daaronder de duiding:
Vraag: Wat betekent 'Er is geen god dan God.'
Vraag: Wat betekent tawhid?
Duiding: 'Tawhid' is een essentieel begrip in het salafisme jihadisme. Er wordt mee bedoeld dat uitsluitend God mag worden aanbeden. Alles wat een moslim doet dat dat in twijfel trekt, maakt hem tot een afvallige.
Op basis van het begrip 'tawhid' verklaren islamitische extremisten grote groepen moslims tot afvalligen, zoals sjiieten en soefi's. Zo heeft Mohammad Al-Zahawi, de leider van Ansar Al-Sharia, de organisatie die de bijeenkomst op de foto organiseert, in een interview met de BBC gezegd dat zijn militie de graven van soefistische heiligen in Benghazi heeft verwoest 'omdat die niet thuishoren in de islam'. Al-Zahawi verklaarde dat als een ‘religieuze plicht' te beschouwen.
Vraag: Welk ongeloof is erger, dat van de stamgenoten van de Profeet of dat van de ongelovigen van onze tijd?
Duiding: Hier wordt de link gelegd met de hedendaagse situatie. De ongelovigen van vandaag, dat zijn volgens de salafistisch jihadistische ideologen van Ansar Al-Sharia Amerika en de in hun ogen moreel verwerpelijke westerse cultuur. Zij zijn het die het geloof van de moslimnatie wereldwijd ondermijnen.
Vraag: Waarom zond God de profeten?
Vraag: Waarom heeft God ons geschapen?
Vraag: Wat betekent aanbidding?
Op basis van de tekst op het whiteboard concludeer ik dat het hier geen gewone islamles betreft maar islamles die tot doel heeft de gewelddadige salafistisch jihadistische ideologie van Ansar Al Sharia te promoten. De doelgroep bestaat uit sociaal zwakkere en kansarme Libische (jonge)mannen die te oordelen naar hun reacties op de video die [verdachte] van hen heeft genomen weinig tot geen weerstand aan deze ideologie kunnen bieden.
7. Een geschrift, te weten een verslag van deskundige drs. L. Kwarten, 23 maart 2020, 2003191140.DESK, opgenomen op pagina 1246 tot en met 1259, inhoudende - zakelijk weergegeven - (op p. 1252):
Recrutering. Video 00092 (1) toont aan dat de da'wa-activiteiten waaraan [verdachte] deelneemt, leidt of heeft geleid tot recrutering voor Ansar Al-Sharia. [verdachte] interviewt twee mannen die voorheen gevangene/drugsverslaafde waren en nu aangesloten zijn bij Ansar Al-Sharia of voornemens zijn dat te doen:
Sheik [verdachte] : 'Denk jij er over om weer terug te keren (naar de drugs)?'
Man links zittend op de bank: ‘Nee sjeik, ik diende in het leger. Ik zal mijn ontslag indienen en toetreden tot deze organisatie (Ansar Al-Sharia), als God het wil.'
Sjeik [verdachte] : 'Als God het wil. Moge God je zegenen. Allahu akbar.'
Iemand roept: 'Sjeik ( [verdachte] ), daar is [betrokkene 1] .'
Sjeik [verdachte] : ‘ [betrokkene 1] was eerst een gevangene, maar nu is hij een gevangenbewaarder geworden (...). Dit is een voorbeeld van iemand die nu in een totaal ander wereld leeft dan voorheen.'
[betrokkene 1] : 'God zij dank.'
Sjeik [verdachte] : 'En nu, wat is je mening over AnsarAl-Sharia? Wat was hun rol met betrekking tot jouw geloof? Wat hebben zij jou laten zien?'
[betrokkene 1] : 'Ze hebben mij laten zien hoe ik moet bidden, Koran lezen en hoe ik moet meevoelen met de ander.'
Duiding. Uit video 00092 (1) wordt duidelijk dat de gedetineerden/drugsverslaafden dankzij de da'wa-lessen positief zijn gaan staan tegenover Ansar Al-Sharia.”