2.6.Volgens het proces-verbaal van 30 september 2023 van een aangifte door belanghebbende bij de politie van beleggingsfraude heeft belanghebbende, voor zover in hoger beroep van belang, het volgende over zijn investeringen in een handelsbot en zijn contact met [A] (A) verklaard:
“Ik doe aangifte van oplichting. Met aan samenweefsel van verdichtsels heeft [A] mij bewogen tot het afgeven van een goed, namelijk geld.
(…)
[A] kende ik tot 2 jaar geleden niet, totdat een goede vriendin van mij en businesspartner aangaf dat zij iemand kende die in bots handelde. Ik heb zelf de opleiding blockchain professional gedaan en was al ruim 5 jaar actief met crytpo, trading. Ik heb er tot nog toe meer geld mee verloren dan gewonnen. De bot zou vertraagd maar wel stabiel zijn.
(…)
Ik heb een eigen onderneming en voor events nodig ik mensen uit om hun bedrijf te promoten. Daar is [A] ook geweest om zijn verhaal te vertellen. Zo is het ontstaan. (…)
Het verhaal van de bot werd als volgt geschetst. Je ligt minimaal 1000 euro in en er word een winst marge van 10 t/m 20 procent beloofd. Later werd dit teruggeschroefd naar 5 tot 10 procent. Als bedankje voor de mogelijkheid kocht ik 2 bots in voor 1000 euro. 1 voor mezelf en 1 voor mijn businesspartner.
In ruim 7 maanden had ik zover ik kan herinneren al 3000 euro verdiend, dit gaf [A] middels een app zelf aan. Ik had tot dan toe geen intensief contact met [A].
Ik had zelf toen geld in crypto en geloofde er nog steeds meer in dan in de bot. Nadat de markt van crypto inzakte en de bot nog steeds op het oog goed draaide koos ik ervoor om iets meer geld in de bot te stoppen. Ik raakte meer in gesprek met [A] middels de whatsapp en stelde vragen die ook leerde vanuit mijn opleiding zodat ik het product goed kon snappen en beoordelen.
Ik heb er voor gekozen om met [A] face to face te meeten in [woonplaats 1] omdat ik meer van de bot wilde snappen. Ik wilde de ins en out kennen. Ik liet wel al doorschemeren dat ik wat crypto over had die ik eventueel in de bot wilde zetten. [A] overtuigde me en gaf aan dat crypto niet handig was en onzeker was. De bot zou stabieler zijn en wellicht trager lopen maar wel met een constante flow.
Ik begon vanaf dat moment grotere porties geld over te maken in de veronderstelling dat mijn bot zou groeien. (…)
[A] vertelde dat hij met key users werkte en dat wilt zeggen dat als jij iemand aandraagt hij liever heeft dat jij de communicatie verzorgt omdat hij daar niet goed in is. Ik ben dus hoofdzakelijk verantwoordelijk geweest om het geld te ontvangen van de mensen die ik heb aangeleverd (broertjes, neven en vrienden) en door te sturen naar [A]. Voor deze rol is er geen extra afspraak gemaakt, wel heb ik onderschat wat zo een rol met zich meebrengt. [A] liet regelmatig steekjes vallen zoals de stand niet updaten, of te laat reageren op vragen van klanten waardoor ik tussen wal en schip zat. (…)
Na een etentje mij [A] en ik bij […] in [woonplaats 2] heeft hij mij in de parkeergarage vertelt dat hij een minimale procent toevoegt aan de winst als je meer mensen bleef brengen en met hen in gesprek bleef. Ik heb zelf geen financieel doel gehad omdat het vrienden betrof en ik zelf genoeg geld te besteden had om te kunnen profiteren van de bot (als die echt zou bestaan). Maar ik nooit geld gekregen van A voor het aanbrengen van mensen. (…)
[A] heeft gezegd dat het hem 8 jaar heeft gekost om de bot te ontwikkelen, dat […] een bot bij hem had, politie agenten uit [woonplaats 3] , zijn kinderen, ouders en vrienden. Oftewel een heel overtuigende verhaal. Hij stond iedereen netjes te woord na afloop en dit heeft bijna iedereen doen besluiten om in de bot te gaan. (…)
Door het verhaal persoonlijk te maken, elke dag bereikbaar te zijn te praten over zijn familieleden. Door met mij af te spreken in [woonplaats 1] 3x en 1x in [woonplaats 2] groeide het vertrouwen. [A] heeft in het begin opnames van derden netjes betaald waardoor er nog meer vertrouwen ontstond. (…)
Lange tijd heeft [A] een goede act opgehouden totdat ik op 5 juli mijn geld wilde opnemen en [A] steeds met een smoes kwam. (…) In augustus heb ik besloten de leden die ik diende op de hoogte te stellen dat wij met z’n allen uit de bot gaan omdat ik het niet meer vertrouw.
(…)
- Ik ben gek van crypto. Ik wilde graag weten hoe het werkte. Gewoon omdat ik er interesse in had. Hij had een PDF gemaakt. Whitepaper [document 1] dat stuurde hij in juli 2022. Toen ik begon was het tussen de 10 en 20 procent en later werd het tussen de 5 en 10 procent winst per maand. (…)
Werden er nog documenten overhandigd door [A] met uitleg over zijn onderneming?
- Alleen die [document 1] Whitepaper, hij had wel iets gestuurd over hoe zijn bot eruit ziet als verdiensten. Dat is niet zoiets als de whitepaper hoor.
Ik wilde wel inzage in die bot en heb dat ook wel paar keer aan het gevraagd maar ik heb nooit inzage gehad. Hij liet weleens wat berekening zien wat hij dan voor bedrijven zou gaan doen.
Van een andere benadeelde heb ik een document ontvangen. Dit was een Whitepaper met de title [document 2] . Ken je dit document?
- Ja wat ik zojuist heb uitgelegd.”