3.1. (i) [geïntimeerde] is tekstschrijver/componist en heeft onder meer de nummers “Just
say hello”, “Are you ready for loving me”, “Nobody else”, “Calling out your name”, “Your place or mine” en “Man with a mission” voor de artiest René Froger (hierna: Froger) (mede) geschreven en gecomponeerd.
(ii) Buma is een auteursrechtenorganisatie. [geïntimeerde] heeft met Buma een
exploitatieovereenkomst gesloten. Buma heeft een voorbeeld van een exploitatiecontract overgelegd (prod. G1) waarvan artikel 5, vierde lid, leest:
“Behalve in het geval van opzet of grove schuld van Buma zelf is zij nimmer aansprakelijk voor enige andere vorm van schade of verlies, hoe ook genaamd of tot betaling van rente anders dan voorzien in lid 3.”
(iii) Op de door partijen gesloten exploitatieovereenkomst is het Repartitiereglement
van de Vereniging Buma (hierna: het repartitiereglement, prod. G6) van toepassing welke de verdeling en betaling van de door Buma ten titel van muziekauteursrecht ontvangen gelden regelt. Artikel 5, derde lid, van het reglement leest als volgt:
“Grondslag voor de verdeling vormen de bij Buma beschikbare programma-opgaven. Met betrekking tot de verkrijging en de verwerking van programma-opgaven neemt de directie dusdanige maatregelen als zowel uit een oogpunt van rechtvaardige verdeling als uit een oogpunt van doelmatige bedrijfsvoering wenselijk is.”
Op dit artikel wordt in artikel 5 van de Toelichting bij het Repartitiereglement van de
Vereniging Buma (prod. G6), voor zover relevant, de volgende toelichting gegeven:
“Het derde, het vierde en het vijfde lid van artikel 5 gaan over de programma-opgaven.
Buma is volgens deze bepalingen verplicht zich in te spannen om programma-opgaven te verkrijgen. Die inspanningsverplichting heeft zijn grenzen: enerzijds kan onder bepaalde omstandigheden van verdere garing worden afgezien als de aanwezige programma-opgaven al tot een rechtvaardige verdeling kunnen leiden, anderzijds hoeft Buma niet verder te garen als die verdere garing bijvoorbeeld al te hoge kosten met zich mee zou brengen.”
(iv) Artikel 16, tweede lid, van het repartitiereglement leest als volgt:
“Reclames over in enig jaar verrichte afrekeningen worden in behandeling genomen tot uiterlijk 31 december van het tweede jaar volgend op het kalenderjaar waarin de
desbetreffende afrekening is verricht. Nadien vervalt het recht van de deelnemer om over de desbetreffende afrekening te reclameren.”
Artikel 16, derde lid en onder a, van het repartitiereglement leest vervolgens:
“Wanneer bij de bepaling van de hoogte van het bedrag dat aan een deelnemer toekomt enigerlei fout is gemaakt kan deze fout worden geredresseerd tot uiterlijk 31 december van het tweede jaar volgende op het kalenderjaar waarin de desbetreffende afrekening is verricht.”
( v) [geïntimeerde] heeft in 2004 bij Buma een commentaar ingediend over het ontbreken
van de uitbetaling van vergoedingen voor het gebruik van zijn muziekwerken tijdens diverse optredens van Froger in de periode 1999 tot 2004. [geïntimeerde] heeft hierbij documentatie van optredens van Froger in die periode overgelegd. Buma heeft in een brief van 11 november 2005 (prod. E5) een schikkingsvoorstel gedaan ter afhandeling van dit commentaar. Deze brief bevat, voor zover relevant, de volgende passages:
“
Conclusie periode 2002-2004
(…) De optredens waarvoor nog niet geïncasseerd was zullen voor 50% betaalbaar worden gesteld volgende in de ‘aanname’ opgenomen verdeling. Dit betreft een totaalbedrag van 80% van (€ 94.100,00 (zie 7).
Momenteel is hoogst onduidelijk of Buma zal slagen deze incasso te realiseren, indien er meer geïncasseerd wordt dan deze 50% zal ook dat deel voor afrekening in aanmerking komen. Van u wordt verwacht een actieve bijdrage in het aanleveren van informatie op basis waarvan Buma een hogere incasso kan realiseren. Hiervoor zult u een lijst ontvangen met het verzoek te achterhalen wie de organisator van het betreffende evenement is.
Tegemoetkoming over de periode 1999-2001
(…) Totaal betreft het dus 147 miniconcerten, die niet door Buma zijn geïncasseerd, omdat deze destijds niet zijn opgegeven. (...)
We stellen vast dat de gemiddelde incasso van deze concerten € 1.400,00 betreft. In totaal zou het dan gaan om een bedrag van € 205.800,00. Dit bedrag keren we voor 50% uit, en wordt voor 80% afgerekend conform de in de ‘aanname opgenomen verdeling.
Ook hier geldt weer dat indien er meer geïncasseerd wordt dan deze 50% ook dat deel
voor afrekening in aanmerking zal komen. En ook hier wordt van u verwacht een actieve bijdrage in het aanleveren van informatie op basis waarvan Buma een hogere incasso kan realiseren. Hiervoor zult u een lijst ontvangen met het verzoek te achterhalen wie de organisator van het betreffende evenement is.”
In de brief van 5 december 2005 (prod. G8) heeft [geïntimeerde] voor akkoord van het
voorstel (met een aanpassing van de ‘aanname’ voor verdeling van 80 naar 90%) getekend. In deze brief staat dat [geïntimeerde] met ondertekening aan Buma finale kwijting verleent terzake zijn klachten over de periode tot en met 2004.
(vi) In 2011 heeft [geïntimeerde] aan Buma documentatie overgelegd van optredens van
Froger over de periode 2005 tot 2011.
(vii) Buma heeft Froger in november 2011 gedagvaard vanwege het onvolledig
overleggen van set- en speellijsten. Buma heeft in 2011 via Froger setlijsten van zijn
optredens in de periode 2007 tot en met 2011 verkregen (prod. G 10). Op ieder van deze setlijsten staat aangegeven dat Froger bij zijn optredens drie nummers uitvoert welke door [geïntimeerde] (mede) zijn geschreven/gecomponeerd. Dit zijn de nummers “Just say hello”, “Are you ready for loving me” en “Calling out your name”.
(viii) Als productie E13 is een brief van Buma aan [geïntimeerde] van 22 november 2012 overgelegd. Deze brief heeft als onderwerp “nog niet afgerekende Rene Froger optredens 2005-2009” en leest, voor zover relevant, als volgt:
‘Met betrekking tot de optredens waarvan wij ten tijde van de betreffende afrekeningen niet in het bezit waren van de speellijsten van de uitgevoerde werken hebben wij het onderzoek reeds afgerond en de betreffende optredens hebben wij met onze brief van 23 maart 2012 aan u uitgekeerd. (…)
Inmiddels is het onderzoek naar de ontbrekende optredens afgerond en voor de betreffende optredens hebben wil alsnog een financiële correctie doorgevoerd. Het u nog toekomende bedrag zal met onze servicecall distributie van 22 november 2012 aan u worden uitgekeerd (...).
(ix) Als productie El6 is een brief van Buma aan [geïntimeerde] van 2 juli 2013
overgelegd. Bijlage 15 bij de brief heeft als titel “Optredens wel incasso maar in eerste
instantie geen setlist. Na ontvangst van setlist alsnog uitgekeerd” en de eerste drie pagina’s van de bijlage omvatten onder meer een lijst van 54 optredens van Froger in de periode 2005-2010. Op de derde pagina van de bijlage staat vervolgens dat deze 54 optredens zijn afgerekend en dat [geïntimeerde] het bedrag van € 2.603,00 heeft ontvangen als vergoeding voor het gebruik van de nummers “Just say hello”, “Are you ready for loving me” en “Calling out your name”. Pagina 5 van de bijlage geeft aan dat dit bedrag is afgerekend op 23 maart 2012.
Op de zesde pagina van bijlage 16 bij de brief van 2 juli 2013 staat een afrekening van
optredens in de periode 2005-2009 voor de nummers “Just say hello”, “Are you ready for loving me” en “Calling out your name” voor een totaalbedrag van € 5.591,18. Pagina 3 van deze bijlage geeft aan dat [geïntimeerde] dit bedrag op 22 november 2012 heeft ontvangen.
( x) [H.] , achtergrondzangeres van Froger, is op 17 april 2013 als getuige
gehoord in een voorlopig getuigenverhoor in de zaak van [geïntimeerde] tegen Buma door de rechtbank Noord-Holland (C/15/198794/HA RK 12-150). Dit verhoor is opgenomen in een proces-verbaal (prod. E14). [H.] heeft, voor zover relevant, het volgende verklaard:
“Tijdens een tape optreden zingen we ongeveer acht liedjes, waarvan ongeveer de helft nummers zijn van [geïntimeerde] . Dat zijn de nummers: 69, 72, 87 en 95. Een miniconcert duurt anderhalf uur en dan zingen we de liedjes 69, 72, 87, 95 en 107. tijdens de theatertours zingen we 69, 72, 87, 95, 91, 102 en Wild Rhythm.
Op 12 juni 2013 is Froger als getuige in voornoemd voorlopig getuigenverhoor gehoord. Dit verhoor is opgenomen in een proces-verbaal (prod. E15). Froger heeft, voor zover relevant, het volgende verklaard:
“Het klopt dat [geïntimeerde] liedjes voor mij heeft geschreven en dat ik zijn liedjes tijdens mijn optredens zing. Het aantal liedjes dat ik zing varieert, de ene keer drie, soms twee, soms vier, dat heeft te maken met de lengte van de optredens en ook met de emotie van de avond.(…)
Bij tape optredens nu varieert het aantal liedjes van [geïntimeerde] van twee tot vier. (…)
Het klopt dat tijdens tape optredens de nummers 69, 72, 87 en 95 altijd wel gezongen
worden, maar ik weet niet over welke periode u spreekt. Soms doe ik Are you ready for loving me en dan doe ik bijvoorbeeld Calling out your name niet. Het is na gelang de avond zich vormt, maar het zijn er altijd wel gemiddeld drie uit het genoemde rijtje. (...)
Ik begrijp dat [H.] voor de miniconcerten naast de vier genoemde nummers ook
nummer 107 heeft genoemd. Dat klopt. Tijdens miniconcerten zing ik gemiddeld vijf liedjes van [geïntimeerde] .”
(xi) Als productie E4 heeft [geïntimeerde] een lijst overgelegd met de nummers die hij
voor Froger (mede) heeft geschreven en gecomponeerd. Nummer 69 op deze lijst is “Are you ready for loving me”, nummer 72 is “Calling out your name”, nummer 87 is “Just say hello”, nummer 91 is “Man with a mission”, nummer 95 is “Nobody else” en nummer 107 is “Your place or mine”.