9.2.1.De rechtbank stelt vast dat uit het rapport kerngegevens gemeentelijk monument - samengevat weergegeven - het volgende blijkt. Het pand is ontworpen door architect Th. Van Kan als twee woonhuizen in 1914. Deze architect is kort stadsarchitect geweest en in 1914 bij een ongeval overleden. De bouwstijl is nieuw historiserende stijl. Deze woonhuizen waren een van de laatste ontwerpen van deze architect. Na verbouwingen van het pand tot twee winkel-woonhuizen in 1928 en in 1935 tot een lunchroom op de verdieping van een van de woonhuizen (“ [lunchroom] ”) is in het pand na de bevrijding op 17 september 1944 een ijszaak, “The Sugar Bowl” voor Amerikaanse soldaten gevestigd. Dit was een zogenaamde restroom, speciaal ingericht om Amerikaanse soldaten drie dagen op rust te laten komen. De toenmalig eigenaar van de woonhuizen (vader van eiser) heeft met behoud van personeel voor de Amerikanen gewerkt en na de oorlog de lunchroom voortgezet tot 1970. Uit de kerngegevens blijkt verder dat na de opening van de mijnen de vraag naar arbeidskrachten groot was, dat de bevolking in Heerlen tussen 1981 en 1937 vertienvoudigde en dat in 1895 een stadsarchitect (Jos Seelen) is benoemd om de expansie van Heerlen in goede banen te leiden. De Saroleastraat maakte vanaf het begin af aan deel uit van het eerste uitbreidingsplan en er zijn een groot aantal winkels gelegen. In het rapport kerngegevens wordt het pand beschreven voor wat betreft bouwmassa’s en daken, gevels, interieur en bijzondere onderdelen, namelijk de raamomlijstingen van de ramen op de verdieping van de voorgevel, de decoratieve gepleisterde en kunststenen ornamenten in de voorgevel. Verder wordt de waardestelling beschreven en zijn foto’s van het pand bijgevoegd.
9.2.2.Bij waardestelling wordt beschreven dat het pand van belang is wegens zijn schoonheid, betekenis voor de wetenschap, cultuurhistorische waarde en meer in het bijzonder omdat:
- het object deel uit maakt van een begin twintigste eeuw eerste planmatige uitbreiding van het stadscentrum, ontstaan vanwege de komst van de mijnen;
- het object onderdeel is van en ondersteunend is aan een stedenbouwkundig ensemble met straatwanden en voorgevels uit overwegend dezelfde bouwperiode, die een eenheid vormen door maatvoering en ritmetering;
- het object van architectonische betekenis is in relatie tot de esthetische kwaliteit van het ontwerp;
- het gebouw behoort tot het oeuvre van de Heerlense stadsarchitect Th. van Kan ;
-het object decoratieve elementen bezitten, die van esthetische betekenis zijn vanwege de esthetische kwaliteit;
- het object, met name op de verdiepingen, een hoge mate van architectonische gaafheid bezit; het object wekt een oorspronkelijke indruk of heeft veranderingen ondergaan waarbij het oorspronkelijke beeld herkenbaar is gebleven;
- het pand (op lokaal niveau) architectonische zeldzaamheid bezit, in relatie tot de ouderdom en de relatieve gaafheid van het object;
- het pand zeldzaamheidswaarde heeft en van belang is vanwege de bijzondere vormgeving en bijzondere ornamenten;
-het pand van betekenis is voor de plaatselijke geschiedenis als uitdrukking van een sociaal-economische en ruimtelijke ontwikkeling; het pand geeft een beeld van sociaal-economische ontwikkeling van de stad als gevolg van de komst van de mijnen;
-het object van betekenis is in de herinnering van de plaatselijke bevolking als voorname lunchroom en ook “restroom” tijdens de Tweede Wereldoorlog.
9.2.3.In de redengevende omschrijving staan de selectiecriteria vermeld, namelijk 1 cultuurhistorische waarden, II architectonische waarden, III ensemblewaarden, IV gaafheid/herkenbaarheid en V zeldzaamheid. Bij elk selectiecriterium is beschreven wat met het betreffend selectiecriterium wordt bedoeld.