Overwegingen
1. Eiser is geboren op [Geb. datum 1] 1991 en eiseres op 22 september 1994. Zij hebben beiden de Nigeriaanse nationaliteit. Op 6 april 2019 hebben eisers een asielaanvraag gedaan in Nederland. Op 1 november 2019 hebben eisers verzocht de asielaanvraag ook geldig te verklaren voor het minderjarige kind van eisers.
2. Aan de asielaanvragen hebben eisers het volgende ten grondslag gelegd. In december 2015 is de dochter van eisers overleden toen zij zeven dagen na haar geboorte werd besneden. Na het overlijden van de dochter werd eiseres door haar familie gedwongen opnieuw besneden te worden. De besnijdenis van eiseres zou namelijk niet volledig zijn uitgevoerd toen zij zelf jong was. Eiseres is op 14 juni 2016 door haar vader, broer en de zonen van Chief [Naam 4] meegenomen naar deze Chief om opnieuw besneden te worden. Haar broer en deze zonen zijn lid van broederschappen/cults. Zij is ontsnapt voordat de (her)besnijdenis daadwerkelijk plaatsvond. Eiseres heeft Chief [Naam 4] daarbij weggeduwd en door de val is hij om het leven gekomen. Eiseres is naar eiser gevlucht die op het land werkte en zij hebben zich samen schuilgehouden tot het donker was. Nadat zij zagen dat hun huis in brand was gestoken door de leden van de cults en hoorden dat de cults naar hen op zoek waren vanwege de dood van Chief [Naam 4], zijn zij vertrokken uit Nigeria. Eisers vrezen dat eiseres bij terugkeer opnieuw besneden zal worden en dat zij daardoor zal overlijden. Ook vrezen ze voor represailles van de cults die loyaal zijn aan Chief [Naam 4].
3. Verweerder heeft de asielaanvragen van eisers afgewezen als kennelijk ongegrond.Verweerder heeft eisers gevolgd in de door hen gestelde identiteit, nationaliteit en herkomst. Het incident van de (her)besnijdenis van eiseres en de daaruit voortvloeiende problemen heeft verweerder echter ongeloofwaardig bevonden. Ook de problemen met de cults heeft verweerder ongeloofwaardig geacht. Verweerder stelt zich op het standpunt dat eisers zich elders in Nigeria kunnen vestigen en dat eiser eiseres kan beschermen tegen een (her)besnijdenis.
4. Eisers voeren aan dat verweerder het asielrelaas van eisers ten onrechte ongeloofwaardig heeft bevonden. Eisers hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat eiseres voor de tweede keer besneden moest worden en welke problemen zij hierdoor hebben ondervonden. Ook hebben zij voldoende aannemelijk gemaakt dat zij te vrezen hebben voor represailles van de cults. Eisers voeren verder aan dat verweerder er gelet op WBV 2021/10ten onrechte van uit gaat dat eisers een binnenlands beschermingsalternatief hebben in een ander deel van Nigeria. Eiser kan eiseres ook in een ander deel van Nigeria niet tegen (her)besnijdenis beschermen, mede gelet op de invloed van de cults.
5. De beroepsgronden slagen niet. Hierna legt de rechtbank uit hoe zij tot dit oordeel komt.
De (her)besnijdenis van eiseres en de daaruit voortvloeiende problemen.
6. Volgens eisers moet eiseres opnieuw besneden worden, omdat haar familie, de Chief en de leden van de cults volgens bijgeloof een direct verband leggen tussen het overlijden van het eerste kindje van eisers en de niet voltooide eerste besnijdenis van eiseres. Eisers verwijzen ter onderbouwing hiervan naar een artikel van 1 maart 2009waarin over het gebruik van vrouwenbesnijdenis bij de bevolkingsgroep Edo, waartoe eiseres behoort, staat vermeld dat “many believed that circumcision allow safe delivery during reproductive age, babies would die on making contact with the clitoris during delivery.” Vanwege de invloed van de familie van eiseres, van de Chief en de cults kan eiseres zich niet aan de (her)besnijdenis onttrekken, aldus eisers.
7. Naar het oordeel van de rechtbank heeft verweerder zich niet ten onrechte op het standpunt gesteld dat niet aannemelijk is dat eiseres pas na het overlijden van haar kindje, en daarom pas een week na de bevalling, opnieuw besneden zou moeten worden. Deze verklaring van eisers komt immers niet overeen met wat bekend is uit het Algemeen Ambtsbericht Nigeria(AAB). In dit ambtsbericht staat namelijk vermeld dat een besnijdenis op latere leeftijd weliswaar mogelijk is, maar dat een eerste menstruatie of verschijnselen van de puberteit, de aanloop naar een huwelijk en de zwangerschap of bevalling momenten zijn voor een herbesnijdenis. Een bevalling is het laatst mogelijke moment waarop vrouwen besneden worden in Nigeria. De (her)besnijdenis vindt dan plaats
tijdensde bevalling. Onderzoek voor het betreffende ambtsbericht vond geen aanwijzingen voor het voorkomen van besnijdenis
nade bevalling.
In het AAB staat verder vermeld dat in het zuiden van Nigeria, waar eisers woonachtig waren, de (her)besnijdenis met name wordt toegepast om de (mannelijke) baby te beschermen tijdens de “kwade invloed” van de clitoris tijdens de bevalling.De bron waarnaar eisers verwijzen strookt met die informatie uit het ambtsbericht. Maar met de enkele verwijzing naar die bron maken eisers, gelet op de hiervoor genoemde informatie in het AAB over het moment van de besnijdenis, echter niet aannemelijk dat een (her)besnijdenis ook nog plaatsvindt
nade “niet veilige” bevalling en
naeen later overlijden van een baby.
Tenslotte staat in het AAB vermeld dat volwassen vrouwen die absoluut niet besneden willen worden, niet gedwongen kunnen worden tot een besnijdenis.Daarbij wordt niet genoemd dat dat bij de Edo vanwege bijgeloof anders is. Eisers hebben niet aannemelijk gemaakt dat aan de inhoud van het ambtsbericht moet worden getwijfeld. Ook de rechtbank ziet daarvoor geen reden. Verweerder heeft de verklaring over de (her)besnijdenis en de daaruit voortkomende problemen dan ook niet ten onrechte ongeloofwaardig bevonden.
8. Verweerder werpt bovendien terecht aan eisers tegen dat zij ten opzichte van elkaar tegenstrijdig hebben verklaard over waar zij zich schuilhielden nadat eiseres was gevlucht uit de woning van Chief [Naam 4]. Eiseres heeft in het nader gehoor verklaard dat zij zich hebben schuilgehouden in een hutje op de akker waar eiser op dat moment werkte.In het aanvullend nader gehoor is eiseres hier verder op bevraagd. Eiseres heeft in dat gehoor bevestigd dat eisers hebben geschuild in een hut op het land totdat het donker werd.Eiser daarentegen, heeft verklaard dat eisers zich in het bos hebben verstopt totdat de avond viel.
Eiseres is door de gehoormedewerker geconfronteerd met de afwijkende verklaring van eiser, maar is gebleven bij haar verklaring dat zij zich in een hut hebben schuilgehouden. Zij heeft geen inhoudelijke reactie gegeven op deze tegenstrijdigheid.Deze verklaringen van eisers zijn ook niet gecorrigeerd in de correcties en aanvullingen op de gehoren.
Verweerder is, anders dan eisers aanvoeren, in het bestreden besluit wel degelijk ingegaan op het door eiseres in haar zienswijze ingenomen standpunt dat het niet onmogelijk is dat mensen aan dezelfde gebeurtenissen niet dezelfde herinnering hebben. Immers, verweerder heeft overwogen dat in de zienswijze geen verklaring is gegeven waarom eisers hier verschillend over hebben verklaard. De rechtbank volgt verweerder in zijn standpunt dat van eisers mag worden verwacht dat zij overeenstemmend verklaren over waar zij hebben geschuild totdat het donker werd, te meer omdat dat schuilen enige tijd heeft geduurd.
9. Aan eiseres kan wel worden toegegeven dat zij, anders dan verweerder aanneemt, niet tegenstrijdig heeft verklaard over hoe zij de woning van de Chief is ontvlucht. In het aanvullend gehoor verklaart zij hierover meer uitgebreid dan in het nader gehoor. Die uitgebreidere verklaringen spreken haar eerdere verklaringen echter niet tegen.
Naar het oordeel van de rechtbank maakt dit de verklaringen van eisers over het incident van de (her)besnijdenis en de gevolgen daarvan echter niet alsnog geloofwaardig.
De problemen met de cults
10. Verweerder heeft zich niet ten onrechte op het standpunt gesteld dat eisers niet aannemelijk hebben gemaakt dat zij problemen hebben ondervonden met de cults ten gevolge van het gestelde overlijden van de Chief.
11. Verweerder werpt eisers terecht tegen dat zij tegenstrijdig hebben verklaard over het afbranden van hun woning. Eiseres heeft immers verklaard dat de woning van eisers in brand was gestoken door de zonen van de Chief en andere cult leden, dat er niets van de woning over was toen eisers er naar keken vanuit hun schuilplaats en dat het huis met de grond gelijk was gemaakt. Eiser daarentegen, heeft verklaard dat de woning nog in brand stond toen eisers er van een afstand naar keken.
12. Bovendien heeft verweerder de verklaring van eiseres dat de kinderen van de Chief allen bij verschillende cults behoren, niet ten onrechte opmerkelijk bevonden. De cults zijn immers onderling rivaliserend en er wordt onderling geweld gebruikt. Bovendien heeft eiser verklaard dat de Black Axe cult loyaal is aan Chief [Naam 4] zodat niet valt in te zien dat de andere kinderen van de Chief zich bij rivaliserende cults zouden aansluiten.
13. Daarnaast werpt verweerder terecht aan eisers tegen dat zij tegenstrijdig hebben verklaard over bij welke cult de broer van eiseres is aangesloten. Geconfronteerd met deze tegenstrijdigheid heeft eiseres verklaard dat zij niet wist tot welke cult haar broer behoorde. Ook dit is niet ten onrechte door verweerder opmerkelijk bevonden nu van eiseres gezien de vrees van eisers voor de cults mag worden verwacht te kunnen verklaren tot welke cult haar broer behoort.
14. Tenslotte heeft verweerder kunnen overwegen dat de verklaringen van eiseres dat eisers zich niet in een ander deel van Nigeria veilig kunnen vestigen, niet passen bij wat bekend is uit het AAB en dat dat afbreuk doet aan de geloofwaardigheid. Eiseres heeft haar stelling dat eisers nergens in Nigeria veilig zijn omdat de cults overal zijn en haar foto hebben gedeeld in heel Nigeria, niet aannemelijk gemaakt.
15. Verweerder heeft het asielrelaas van eisers niet ten onrechte ongeloofwaardig bevonden. De aanvragen zijn terecht afgewezen als ongegrond.
16. De beroepen zijn ongegrond.
17. Voor een proceskostenveroordeling bestaat geen aanleiding.