6.3Verweerder gaat er naar het oordeel van de rechtbank echter ten onrechte aan voorbij dat in de motivering van het bestreden besluit niet alleen wordt ingegaan op wat eiser heeft verklaard, maar ook - vooral - op wat hij niet heeft verklaard. De rechtbank is van oordeel dat eiser terecht heeft aangevoerd dat verweerder onvoldoende heeft doorgevraagd op de volgende onderwerpen.
Vertrouwen winnen van [V 1] en zijn familie
Volgens verweerder heeft eiser niet duidelijk gemaakt hoe eiser het vertrouwen van [V 1] en zijn familie heeft gewonnen. Eiser heeft hierover het volgende verklaard nadat hem werd gevraagd hoe hij bij een huiskerk is terecht gekomen (pagina 12 van het rapport van nader gehoor):
“(…) Ik merkte iets van het christendom in hun huis. Toen [V 1] mij volledig heeft vertrouwd heeft hij mij dingen verteld. Ik zag dat er weleens mensen bijeen kwamen. Ik vroeg waarom dat was. Dat was nog voor dat ik christen was geworden.
(…)
Ik kon pas deelnemen aan die huiskerk toen ik eenmaal het vertrouwen had gekregen. (…)”
Vervolgens wordt eiser gevraagd wat er tijdens een dienst van de huiskerk bij [V 1] gebeurde. De vraag hoe eiser het vertrouwen won, is niet aan eiser gesteld.
Reden waarom vader Abraham belangrijk was bij de bekering
Eiser heeft betoogd dat onvoldoende is doorgevraagd waarom vader Abraham voor eiser belangrijk was bij diens bekering. Verweerder heeft in dit verband verwezen naar pagina 8, alinea 2 en pagina 19, paragraaf 4.5 van het rapport van nader gehoor. Aan eiser is gevraagd waarom hij op zeker moment afstand heeft genomen van de islam. Eiser vertelt vervolgens dat hij een voetbalcoach had (pagina 8 van het rapport van nader gehoor):
“(…) Hij deed alles met ons. Ik wil niet zeggen wat, maar ik was jong en bang. Ik durfde er niet met anderen over te spreken. Vandaag is dat voor het eerst. (…)”
Eiser wordt vervolgens gevraagd of hij bedoelt dat hij seksueel misbruikt is door zijn coaches. Eiser heeft hierop geantwoord dat hij daarover niet wil spreken. Vervolgens wordt aan eiser de vraag gesteld hoe zijn ouders reageerden op de afkeer van de islam. Eiser vertelt vervolgens in antwoord op die vraag onder andere over vader Abraham, die hem in Armenië veel informatie over het christendom heeft gegeven.
Aan het einde van het gehoor (pagina 19, paragraaf 4.5) wordt eiser nog de algemene vraag gesteld of hij alles heeft verklaard wat hij wilde zeggen. Hij antwoordt dat hij heeft aangegeven dat hij niet over de voetbalcoach wil praten en dat het hem geen goed doet als hij over de voetbalcoach spreekt.
Over de rol van vader Abraham bij de bekering van eiser zijn aan eiser geen nadere vragen gesteld.
Waarom akkoord gegaan met dopen
Verweerder heeft aan eiser tegengeworpen dat hij niet gemotiveerd heeft waarom hij akkoord ging met het voorstel van vader Abraham om gedoopt te worden. In antwoord op de hiervoor al aangehaalde vraag aan eiser over de reactie van diens ouders heeft eiser spontaan verklaard over de doop (pagina 9 van het rapport van nader gehoor):
“(…) Hij heeft me vragen gesteld over het christendom, over de doop en andere dingen. Hij stelde voor dat het nu het beste moment was om te worden gedoopt. Hij vroeg of ik voldoende in het christendom geloofde om te worden gedoopt en of ik überhaupt wel gedoopt wilde worden. Ik zei dat ik dat wel wilde. (…)”
Over de reden van eiser om akkoord te gaan met het voorstel van vader Abraham om te worden gedoopt, zijn aan eiser geen nadere vragen gesteld.
Hoe actief na eerste bezoek Armenië
Verweerder heeft aan eiser tegengeworpen dat hij niet verklaard heeft op welke manier hij na zijn eerste terugkeer uit Armenië actief bezig was met het christelijk geloof. In het bestreden besluit heeft verweerder aangegeven dat er op dit punt inderdaad niet is doorgevraagd.
Gang van zaken tijdens huiskerkdiensten en de rol van eiser daarbij
Volgens verweerder had eiser over de bijgewoonde huiskerkdiensten moeten verklaren wat de gang van zaken tijdens de diensten inhield en wat zijn rol hierin was. Eiser is gevraagd wat er gebeurde tijdens een dienst van de huiskerk bij [V 1] . Eiser antwoordt (pagina 13 van het rapport van nader gehoor):
“Er werd een preek gehouden, liederen gezongen en folders uitgereikt. Er werd gebeden en gegeten.”
Verweerder heeft vervolgens niet aan eiser gevraagd om de gang van zaken tijdens de diensten nader te duiden of welke rol hij hierin speelde.
Betekenis van Bijbelverhalen
Volgens verweerder heeft eiser onvoldoende verklaard over wat de door hem tijdens het nader gehoor genoemde Bijbelverhalen voor hem persoonlijk betekenen. Eiser is tijdens het nader gehoor (pagina 14 en 15 van het rapport) gevraagd welk verhaal uit de Bijbel hem aanspreekt. Eiser noemt vervolgens Mattheüs 25 en Mattheüs 19:29. Vervolgens omschrijft hij wat er in beide Bijbelpassages volgens hem staat.
Vervolgens stelt de gehoorambtenaar aan eiser de vraag wat er in het Oude Testament staat. Over de persoonlijke betekenis van de door eiser genoemde Bijbelverhalen heeft verweerder aan eiser geen enkele vraag gesteld.