4.2De rechtbank stelt vast dat eiser tijdens het nader gehoor het volgende heeft verklaard:
“Nadat u in de pubertijd kwam kreeg u last van druk van uw vaders en moeders kant. Wat bedoelt u hier precies mee?
Ik werd erop gewezen dat ik dat moest doen. Ze vroegen waarom ik het niet altijd deed. Ze zeiden dat ze wilde voorkomen dat ik in het hellevuur zou belanden.”
“Op welke wijze oefende uw ouders druk op u uit?
Mag ik een voorbeeld geven?
Natuurlijk.
Je kan het vergelijken met naar school gaan en huiswerk maken. Als je geen huiswerk maakt dan krijg je een waarschuwing. Als je het niet maakt dan krijg kun je het niet afronden en kun je straf krijgen. Zo kun je het zien.
Kreeg u weleens straf van uw ouders als u zich niet aan het gebed hield?
Meestal ging het met boosheid en geschreeuw. Ze dreigden ook dat het kopen van kleding uitgesteld zou worden. Daarmee werd gedreigd.,
Wat voor impact had dat op u?
Hun aandringen had een slechte invloed op mij. Het zorgde ervoor dat ik met de dag afstand nam van de islam en God. Het zorgde ervoor dat ik mij kon verzetten tegen hun repressie. Ik zette vraagtekens bij deze onlogische zaken.”
“U heeft verklaard dat deze druk resulteerde dat de afstand tussen u en God groter begon te worden. Kunt u dit beter toelichten?
Als je onder druk wordt gezet, laten we zeggen op een dictorale [lees: dictatoriale] manier, dan is het niet iets wat jezelf hebt bereikt. Het is iets wat jou gedicteerd wordt.
Wat voelde u daar precies bij?
Voor zover ik mij dat kan herinneren had ik last van innerlijke boosheid. Omdat ik jong was kon ik dat niet uiten waardoor ik met de dag van de islam afraakte.
Hoe kwam het dat u deze protestgeest wel had en uw jongere broer niet?
De reden weet ik niet precies. Wat hij deed was niet altijd even slim. Hij heeft zelfs zijn school niet afgemaakt. Ik ben een van de weinige mensen uit de familie die de hoogste opleiding heeft. Naar mate ik ouder begon te worden nam ik niet alles meer voor waar aan.
U heeft verklaard dat u zich durfde af te zetten tegen ideeën en onlogische zaken. Hier tegen ging u zich verzetten. Hoe ging dit precies in zijn werk?
Zoals het bidden in het Arabisch, dat zei ik ook tegen mijn ouders. Ik kreeg nooit een logisch antwoord hierop. Nadat ik ouder was geworden zette mijn vader mij onder druk om te vasten. Tijdens de Ramadan vroeg hij waarom ik niet mee deed met vasten. Hij vroeg mij wat mijn probleem was om dit niet te doen. Ik kan me herinneren dat ik tegen mijn ouders zei dat ik mij niet hoefde te verantwoorden bij hem indien dit wel het geval zou zijn.”
“Waar kwam uw kritische houding vandaan?
Toen ik volwassen was geworden en door aandringen en druk van mijn vader.
Daardoor kreeg u een kritische houding?
Dat klopt. Dat ondersteunde mijn kritische houding. Mijn ideeën kwamen niet overeen met de islamitische regels.
U bent opgegroeid in een religieus islamitisch gezin in een land waar ook de islam zeer centraal staat. Waar kwamen uw kritische ideeën, die niet overeen kwamen met de islam, vandaan?
Door mijn persoonlijke aard en natuur. Wat ik u vertelde, dus dat je het gebed doet in een taal die je niet kan verstaan. Dat heel veel maanden in het jaar, zoals de Moharam en de Ramadan, voor martelaren mocht ik geen muziek luisteren. Ik vroeg me af wat dit te maken had met het feit dat Mohammed duizend jaar geleden is overleden en dat we daar nu over moeten rouwen. Hoe
kan het zijn dat een samenleving die beweert dat zijn religie het beste is zoveel te maken heeft met regels, fraude en agressie. Wij hoorden altijd via verschillende nieuwszenders over fraude, grote diefstallen en maatschappelijke wanorde.
Ik wil nog even bij dit punt blijven. Als u gaat twijfelen aan iets dan zou u ook kennis hebben over hoe iets ook anders is of waarom iets verkeerd is. Waar kwamen uw twijfels precies vandaan?
In feite had ik al een kritische houding en twijfels begonnen doordat ik problemen zag in de samenleving. Daarnaast beweerden men dat de islam de beste religie was. Eigenlijk maakte men veel misbruik van de islam. Als er nieuws was over misbruik dan ging het altijd over mensen die in de overheid zaten en daar misbruik van maakten. De twee gebeurtenissen hebben daarbij
een rol gespeelt.
Vertelt u maar over deze gebeurtenissen waardoor u de islam definitief de rug toekeerde.
De eerste was op mijn 18de denk ik. Mijn vader was op het idee gekomen om opnieuw te gaan trouwen. Logischerwijze was mijn moeder daar erg op tegen. Dat heeft geleid tot veel ruzie.
U bedoelt hiermee een tweede vrouw.
Dat klopt.”
“Vertelt u verder.
Dat zorgde ervoor dat de sfeer in huis omsloeg. Mijn moeder ging voor een aantal maanden naar het huis van haar moeder. Als wij protesteerden tegen mijn vader dan zei hij dat hij niks tegen de Sharia deed. Hij zei dat onze profeet meerdere vrouwen tegelijk had. Ik was daar erg boos om en dat het gezin bijna tot een grens van scheiding kwam. Ik vroeg mij af wat voor religie dit was die zoiets heel inhumaan voorschreef. Het was voor mij bijna niet te verteren. Dit heeft de gezinssituatie een verschrikkelijk toestand bezorgde. Omdat mijn vader stuitte op een protest van onze zijde en de familie
van mijn moeder gaf hij zich op een bepaalde manier over. Het duurde een aantal maanden voordat de gezinssituatie weer normaal was.
Vertelt u verder over de tweede gebeurtenis.
Toen ik op de universiteit zat. Ik had een vriendin en niemand was op de hoogte. Als mijn ouders er achter zouden komen dan zou dit een ramp worden. Ons contact was volledig geheim voor onze familie en ouders. Op een dag wilde ik met mijn vriendin naar het strand. Ik gebruikte de auto van mijn vader om naar de plaats [plaats 2] . We waren nog niet zo lang aan het wandelen toen de auto van de zedenpolitie stopte. Ze vroegen wat voor relatie met elkaar hadden en of wij gehuwd of verloofd waren. Het is logisch in Iran dat als je geen Sighe of een verloving hebt dan valt dit buiten de Sharia. Ze begonnen ons te kleineren via hun houding en woorden. Om te voorkomen dat mijn ouders er achter zouden komen moest ik hun smeken om ons rust te laten om iets wat ik niet belangrijk vond. Ik had veel last van stress en angst want mijn rijbewijs en autopapieren werden afgenomen. Ik moest hun volgen naar het politiebureau. Ze zeiden dat de auto daar zou blijven en dat de auto vastgehouden zou worden. Door veel excuses te maken en hun te vragen omdat niet te doen kreeg ik mijn autopapieren en rijbewijs terug. We mochten op geen enkele wijze contact met elkaar hebben. Uiteindelijk mochten we weg maar niet gelijktijdig. We mochten elkaar niet meer zien.
(…)
“Waarom voldeed de islam niet meer voor u?
Vanwege de onbeantwoorde vragen die ontstonden naar aanleiding van de gebeurtenissen. Van nature ben ik geen voorstander van verdriet of rouwen dat soort zaken. Ik ben meer voor vrede en blijdschap. In de islamitische kalender heb je veel van dat soort rouwmomenten.”
“Heeft u pogingen ondernomen om dergelijke vragen beantwoord te krijgen waardoor u wellicht in de Islam kon blijven geloven?
Nee. Misschien had ik wel antwoord gekregen maar het was nooit een bevredigend antwoord. Het was totaal tegen mijn logica.
Met wat voor vragen zat u zoal?
Dat je gewoon geen gewone relatie kan hebben. Ik vroeg me ook af waarom alles onder vragen kwam te staan. Waarom is polygamie toegestaan was binnen de islam? Waarom moeten mijn gebeden in het Arabisch waar ik niks van begrijp. Hoezo moet het geloof in God gepaard gaan met rouw en verdriet? Veel andere vragen waren ook aan de orde maar die kan ik me nu niet meer heugen.
Het kan heel ingrijpend zijn om je af te wenden van een geloof waarmee je bent opgegroeid. Wat was voor u de (doorslaggevende) reden om zich van de Islam af te wenden?
Hoe bedoelt u dat precies?
Wat was de reden waarop u zich besloot definitief af te wenden van de Islam?
Het laatste incident waarmee ik te maken kreeg met de agenten. Hierdoor kreeg ik mijn afkeer van de islam. Dat was groter geworden en ik was er definitief klaar mee. De voorgaande gebeurtenissen zorgde er bij elkaar voor dat ik bij dit punt kwam.
Daarna bent u nog één jaar in Iran gebleven. Nadat u besloot u af te wenden van de Islam, zag u zichzelf nog wel als moslim of hoe moet ik die periode daarna precies zien?
Ik zag mezelf niet meer als moslim. Als mensen in Wit-Rusland naar mijn religie vroegen zei ik dat ik wel als moslim was geboren maar dat ik dit niet meer was. Geen religie hebben had een slechte invloed op mij.
Ik wil nog even blijven in het jaar dat u nog wel in Iran verbleef maar u zichzelf niet meer zag als moslim. Wat voor invloed had dat op uw dagelijkse leven gelet op het feit dat uw ouders wel wilden dat u de rituelen deed?
Ik deed niet mee aan de rituelen. Mijn ouders wisten dat. Er werd niet erg op aangedrongen omdat ze wisten dat ik het niet deed.
Voorheen kreeg u waarschuwingen en dreigende uw ouders dat u bijvoorbeeld geen kleding mocht kopen. Hoe reageerde uw ouders op het feit dat u niet meer mee deed met de rituelen nadat u zich had afgekeerd?
Allereerst over het stukje dat ik mezelf niet meer als moslim zag. Ik gaf daar geen ruchtbaarheid aan want ik was niet opzoek naar conflict. Dat zou oneindig zijn. Die maatregelen van mijn ouders daar gaf ik geen waarde meer aan. Ik was ouders [lees: ouder] geworden en ik had er niet veel moeite meer mee. Ze konden mij niet zoveel meer onder druk zetten.”