Uitspraak
RECHTBANK Amsterdam
1.de vennootschap onder firma in liquidatie[gedaagde 1] V.O.F.,
2. de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid
TOP NOTCH B.V.,
3. de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid
TOP NOTCH MUSIC B.V.,
1.De procedure
- de e-mail van de rechtbank van 16 januari 2023 waarbij de akte uitlating voortgang procedure tevens houdende aanvullende producties van [eiser] is geweigerd en de zaak is verwezen naar de rol van 12 april 2023 voor uitlaten voortprocederen of doorhalen,
2.De feiten
breakvoor inkomsten uit het buitenland.
3.Het geschil
b) voor recht verklaart dat de artikelen 5.1, 5.3 en 6 van de Overeenkomst zijn of worden vernietigd, althans buiten toepassing blijven;
c) voor recht verklaart dat de artikelen 7, 8, 10, 11.1, 11.3, 13.3, 13.4 en 20 lid 1 van de Algemene Bepalingen niet van kracht zijn, althans zijn of worden vernietigd, althans buiten toepassing blijven;
b) binnen zeven dagen na betekening van het vonnis medewerking te verlenen teneinde te bewerkstelligen dat [eiser] alle opnamen van zijn uitvoeringen kan (doen) exploiteren;
c) binnen veertien dagen na betekening van het vonnis een door een registeraccountant op juistheid en volledigheid gecontroleerde opgave te verstrekken van alle opbrengsten welke door Top Notch c.s. uit de exploitatie van de opnamen van uitvoeringen van [eiser] zijn gegenereerd;
d) binnen zeven dagen na het verstrekken van de opgave bedoeld onder c) het gedeelte van de aan [eiser] toekomende opbrengsten te betalen;
e) binnen zeven dagen na betekening van het vonnis medewerking te verlenen teneinde te bewerkstelligen dat [eiser] bij de diverse collectieve rechtenorganisaties waaronder Sena als fonogrammenproducent zal worden geregistreerd;
f) binnen veertien dagen na betekening van het vonnis een door een registeraccountant op juistheid en volledigheid gecontroleerde opgave te verstrekken van alle opbrengsten die gedaagden als fonogrammenproducent hebben ontvangen;
g) binnen zeven dagen na het verstrekken van de opgave als bedoeld onder f) de opbrengsten die gedaagden ten onrechte als fonogrammenproducent hebben ontvangen te betalen aan [eiser] ;
h) binnen veertien dagen na betekening van het vonnis een door een registeraccountant op juistheid en volledigheid gecontroleerde opgave te verstrekken van alle opbrengsten die gedaagden uit “Non-Recording Activities” van [eiser] hebben gegenereerd;
i) binnen zeven dagen na het verstrekken van de opgave als bedoeld onder h) alle opbrengsten die gedaagden uit hoofde van de exploitatie van de Non-Recording Activities van [eiser] hebben ontvangen te betalen aan [eiser] en verder bepaalt dat;
j) gedaagden hoofdelijk een dwangsom verbeuren van € 25.000,- per dag dat zij niet tijdig en/of volledig hebben voldaan aan een van de hiervoor onder b) tot en met i) gegeven geboden en;
k) gedaagden hoofdelijk veroordeelt in de proceskosten.
4.De beoordeling
Artikel 2 – Looptijd van de Overeenkomst
(…) maanden na release van het laatste Album als bedoeld in artikel 3.1.
(Top Notch VOF, rechtbank)haar optie(s) als bedoeld in
artikel 3.2 opneemt, wordt de Overeenkomst onder dezelfde voorwaarden en
condities stilzwijgend verlengd tot 18 (…) maanden na release van het betreffende
optionele Album.
( [eiser] , rechtbank)zal ten behoeve van de vervaardiging van
Opnamen door de Maatschappij zoveel Titels uitvoeren als in onderling overleg
tussen de Artiest en de Maatschappij zal worden besloten. Het totale aantal door de
Artiest uit te voeren Titels zal echter tenminste voldoende zijn om 1 (…) Album
samen te stellen.
welke opties per afzonderlijk Album door de Maatschappij dienen te worden
opgenomen. De optie op een Album zal telkens binnen 18 (…) maanden na release
in Nederland van het voorafgaande Album dienen te worden opgenomen.”
ex tunc). Artikel 25f lid 2 Aw heeft geen betrekking op omstandigheden die zich hebben voorgedaan na het moment van contractsluiting, zoals de toegenomen populariteit van [eiser] bij een groter publiek. Het daarnaast aangevoerde argument dat de royaltyvergoedingen onjuist en misleidend zijn weergegeven kan evenmin tot vernietiging op deze grond leiden om de redenen die zijn vermeld bij de beoordeling van het primair gevorderde (onder 4.3 en 4.4).
non recording activitiesworden gegenereerd.
non recording activities. Dat Top Notch c.s. zich onder meer met KPN en WeCycle heeft ingespannen op het gebied van sponsoring en merchandise heeft [eiser] niet (gemotiveerd) weersproken.
Algemene Bepalingen, rechtbank), voor zover daarvan in de Overeenkomst niet wordt afgeweken.’ [eiser] was dan ook bekend, of kon bekend zijn, met de wijze waarop [gedaagde 1] VOF de royaltyvergoeding zou berekenen. De pagina van de Algemene Bepalingen waar artikel 10 op staat is bovendien door [eiser] van een paraaf voorzien. Onder die omstandigheden valt niet in te zien dat [eiser] een verkeerde voorstelling van zaken had. Zoals eerder in dit vonnis is geoordeeld (4.3 en 4.4) rustte op [gedaagde 1] VOF bovendien geen specifieke mededelingsplicht of verplichting om de afzonderlijke bepalingen van de Overeenkomst en de Algemene Bepalingen met [eiser] door te nemen. Gelet op deze omstandigheden kan een beroep op dwaling niet slagen.
non recording activities. Op grond van artikel 11.3 heeft [gedaagde 1] VOF aanspraak op een percentage van de opbrengst uit
non recording activitiesdie [eiser] voor een derde verricht.
non recording activities. Verder is gesteld noch gebleken dat de vergoedingen die Top Notch c.s. ontvangt niet-marktconform zijn. Mogelijk vindt [eiser] – achteraf bezien – dat zijn aandeel in de opbrengsten te laag is. Dat vormt evenwel geen reden voor vernietiging op grond van artikel 25f lid 2 Aw.
tast de geldigheid der overige bepalingen niet aan. Partijen verplichten zich om in dit geval
in redelijkheid met elkaar te overleggen teneinde de buiten werking getreden betpalingen te
vervangen door bepalingen die deze bepalingen zoveel als wettelijk gezien mogelijk is
benaderen.”
rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden over te
dragen of onder haar rechten aan derden licenties te verlenen. In die gevallen blijft de
Maatschappij jegens de Artiest aansprakelijk voor de nakoming van haar uit de
Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.”
featureartiesten benaderd en stelt dat hij ook voor alle opnamen steeds het volledige financiële risico heeft genomen. Het maken van opnamen, bewerken, opnieuw beluisteren en finetunen deed [eiser] in zijn eigen studio met zijn eigen apparatuur.
gemixeden
gemasterd, waarbij zij ook artiesten regelde die bijdroegen aan de tracks, zoals vocalen. Daarnaast droeg Top Notch c.s. ook de volledige kosten voor onder meer studio’s, opnamen, productie, mixage en mastering. In totaal heeft zij voor een bedrag van € 186.715,59 aan dergelijke kosten gemaakt. Tot slot voert zij aan dat zij ook een zeer aanzienlijke artistieke inbreng heeft gehad in de totstandkoming van veel van de tracks.
mixingen
masteringzijn begrepen. Dat die kosten geen betrekking hadden op de eerste vastlegging, zoals [eiser] stelt, wordt door Top Notch c.s. gemotiveerd betwist. Uit het dossier maakt de rechtbank op dat het zwaartepunt van de financiële verantwoordelijkheid bij Top Notch c.s. heeft berust. Bij dat oordeel is van belang dat Top Notch c.s. (onbetwist) de kosten heeft gedragen van meerdere schrijverskampen, welke kosten in ieder geval betrekking hebben op de vastlegging van de eerste opname. Weliswaar heeft ook (het management van) [eiser] een gedeelte van de kosten in verband met schrijverskampen gedragen, maar die kosten zijn veelal doorbelast aan Top Notch c.s. Dat [eiser] geen voorschot ontving, betekent daarnaast niet dat Top Notch c.s. geen financieel risico liep, omdat die omstandigheid niet afdoet aan de investeringen van Top Notch c.s. voorafgaand aan de release van een album. Datzelfde geldt voor het argument van [eiser] dat producers pas werden betaald als een track voor release stond. Op dat moment was het voor Top Notch c.s. immers nog geen gegeven dat zij haar investeringen ook kon terugverdienen. Dat Top Notch c.s. tot slot de kosten die zij heeft gemaakt voor het album ‘Droomvlucht’ aan hem in rekening heeft gebracht is in dit kader niet relevant omdat [eiser] uiteindelijk heeft besloten dat album niet via Top Notch c.s. uit te brengen.