Uitspraak
RECHTBANK AMSTERDAM
1.De procedure
2.De feiten
- Shots waar ik gekleed ben, en niets seksueels doe (maar mijn gezicht is zichtbaar, en er kan dialoog zijn).
- Seksuele shots, eerder close-ups, waar mijn gezicht helemaal niet zichtbaar is, en waar ik niet spreek (…)
Als we dit spel zo discreet en artistiek integer mogelijk spelen, kunnen we echt een mooie film over seks maken. Door te spelen met de beelden van de echte, geklede schrijver versus de fictieve werkelijkheid van de pornografische beelden, kan de volledige seksuele dimensie onderdeel worden van de film. Een volledigheid waar ik als filmmaker van droom. (…)”
“But he also shot films. He was on film sets. He saw Honeypot, so he knows how I work”
(…)
“I don’t want to create a format that I have to keep to. I don’t like that.”
3.De vordering in conventie
- i) [gedaagde] te gebieden de trailer verwijderd te houden van alle kanalen waarop en media waarin deze is gepubliceerd;
- ii) [gedaagde] te verbieden beeldmateriaal dat in november en december 2022 van [eiser] is gemaakt te gebruiken voor KIRAC 27 of enig ander project;
subsidiair
- iii) [gedaagde] te gebieden om KIRAC 27 vier weken voor de release te delen met [eiser] , zodat hij voldoende tijd heeft om zijn commentaar met [gedaagde] te delen;
- iv) [eiser] inspraak te geven op de wijze waarop de van hem gemaakte beelden worden gebruikt in KIRAC 27 of enig ander project van [gedaagde] en op het commentaar dat [gedaagde] geeft bij het tonen van de beelden, in die zin dat [gedaagde] redelijkerwijs gehouden is rekening te houden met eventuele suggesties of bezwaren van [eiser] ;
meer subsidiair
in alle gevallen
- vi) een dwangsom te verbinden aan de uit te spreken veroordeling;
- vii) [gedaagde] te veroordelen in de proceskosten, voor zover van toepassing op basis van artikel 1019h Rv.
4.De vordering in reconventie
5.De standpunten van partijen
6.De beoordeling in conventie
Formaliteiten en toetsingskader kort geding
1.079,00