Uitspraak
RECHTBANK AMSTERDAM
1.De procedure
2.De feiten
stitchingen
registrationtechnieken.
Stitchinghoudt in dat van een schilderij honderden overlappende foto’s worden gemaakt die elk slechts een klein deel van het schilderij beslaan en die vervolgens digitaal aan elkaar worden gehecht tot één naadloos geheel. Door middel van
stitchingwordt de indruk gewekt dat het schilderij in zeer hoge resolutie in één opname is gefotografeerd.
Registrationhoudt in dat de
gestitchtefoto’s in verschillende soorten licht (infrarood, röntgen) perfect over elkaar heen kunnen worden gelegd, waardoor de foto’s en daarmee de verschillende lagen van het schilderij goed met elkaar kunnen worden vergeleken. Door middel van de zogenaamde
curtain viewer(een door [gedaagde in conventie, eiser in reconventie] ontwikkelde digitale techniek) kunnen de verschillende soorten over elkaar gelegde foto’s als een ‘gordijn’ worden weggetrokken, waardoor de verschillende lagen van het schilderij zichtbaar worden.
- de zogenoemde Onderzoeksportal: een website voor intern gebruik door de teamleden voor de duur van het onderzoek;
- de zogenoemde Showcase Website: een website met daarop een beperkt aantal schilderijen, bedoeld om de technieken van [gedaagde in conventie, eiser in reconventie] te tonen en musea te overtuigen hun schilderijen door het team te laten onderzoeken; en
- de zogenoemde Publieke Website: op deze website zouden de werken door het publiek kunnen worden bekeken met gebruikmaking van de moderne digitale technieken. Aanvankelijk was het plan dat een externe partij de Publieke Website zou maken, maar uiteindelijk zijn partijen op 11 juni 2014 mondeling overeengekomen dat [gedaagde in conventie, eiser in reconventie] dat zou gaan doen.
- a) I would have
- b) (…)
- c) Since I rely on the inputs of others, the responsibility for meeting any website deadlines would be shared among myself and all those providing necessary inputs; and
- d) (…)
de factoauthority over the allocation of the OCW money of the Getty money (The Getty Foundation heeft een subsidie van € 175.000,00 verstrekt voor ‘an interactive web application related to panel paintings by Hieronymus Bosch’, vzr.), no Getty money had been spent in support of the site, no plan existed to spend the Getty money, and no alternate arrangement had been made to compensate me for designing and building the site or for providing its revolutionary viewer technology. (…)