Uitspraak
GERECHTSHOF AMSTERDAM
1.Het geding in hoger beroep
2.Feiten
Mijn idee voor OnlyFans zou zijn om van elkaar te scheiden de
(…) Dit is een prachtig idee. Als ik het goed begrijp is jouw oplossing om er een kunstwerk van te maken, waarin het onderscheid tussen fictie en werkelijkheid gestalte krijgt als een spel met de rancuneuze paranoia van je vijanden. (...)
[appellant] has called me this morning for further explanations and has put me in charge to answer you.
Well, that’s not what I agreed on. I was not agreeing on a shoot where you, in hindsight, would be able to say, well, you know, we see it and we decide not to do it. That’s not how I work (...)
basic’ contract was, met alleen de toevoeging van artikel 1.3 en is te zien dat [appellant] en [X] eerst kiezen voor de Engelse versie en dat [appellant] later de Franse vertaling erbij pakt en dat zij het contract van 2,5 pagina’s minutenlang bestuderen. Te zien is dat [appellant] , [geïntimeerde] en een van zijn teamleden wijn drinken.
1. Permission
2.Compensation
No monetary compensation in fees or buy-out nor exclusivity of the participant is applicable. (...)
3.Screening
The project can be screened on selected festivals, tv, social media, streaming platforms and internal applications for an indefinite period of time.
4.Terms
Participant grants permission to [geïntimeerde] to obtain, edit, reproduce, upload, download, stream, use, re-use, exploit in the broadest sense, digitally and/or physically store imagery with his/her portrait for an indefinite period of time for promotional, recruiting, commercial and/or non-commercial purposes.
6.Intellectual property
All rights that ensue from this collaboration, including royalties, intellectual property rights and neighboring rights, will be completely and irrevocably transferred to [geïntimeerde] .
6.Rights [twee maal nr. 6 in origineel, hof]
All rights that ensue from this collaboration, including royalties, copyrights and neighboring rights, will be completely, unconditionally (in time, territory and aim) and irrevocably transferred to [geïntimeerde] . Participant waives his personal rights (moral rights) to the extent permitted by law. Furthermore, Participant declares that [geïntimeerde] has fulfilled the obligations that follow from copyright and neighboring contract law (to the extent that they have not thus already been waived) and therefore there are no more obligations outstanding. Finally, to the extent permission would be required under the GDPR, this agreement shall constitute as unambiguously granted permission to use Participant’s personal data (eg. portrait and name for the purpose of making, distributing and promoting the film). [geïntimeerde] thus has the full and sole right to exploit the rights as mentioned in this agreement.
8.Participant rights
It’s not a matter of ideas. (...) It is what it is. You can’t stop it. I don’t really have a plan. Nothing actually.’
Ik begrijp dat de situatie ingewikkeld voor je is en dat je je hele leven achtervolgd wordt door camera’s. Maar ik ben geen paparazzi en ik ben van plan je met respect te behandelen. (…)’
Hij schreef me dat zijn geplande honey-trip naar Marokko was gecancelled. Men was bang dat hij door moslimextremisten zou worden ontvoerd. Zijn vrouw was een maand bezig geweest om vanuit Parijs de prostituees alvast te regelen, en nu viel alles in het water. Ik zei hem dat ik in Amsterdam genoeg meisjes kende die uit nieuwsgierigheid met de beroemde schrijver naar bed zouden gaan en dat ik voor hem een hotel zou regelen als ik alles mocht filmen. Kirac 27 online release 11 maart 2023.’
De pornofilm met [appellant] in de hoofdrol is de 27e film die we hebben geproduceerd. (...) Ze[ [X] , hof]
vertelde me: ‘Mijn man is te depressief om naar Amsterdam te gaan voor dit performanceproject, het enige waar hij blij van wordt, is slapen met veel vrouwen. Maar het is steeds moeilijker om voor hem vrouwen te krijgen die ermee instemmen om met hem naar bed te gaan, je kunt geen groupies vinden en hij houdt er niet van om prostituees te betalen.’ (...)
3.Beoordeling
participant’ en is bepaald ‘
The participant will be performing as a subject for usage in artistic, fictional, (…), performative, (…) films & KIRAC episodes (…)’Dit laat een aanzienlijke mate van ruimte. Het (zeer uitgebreide) beeldmateriaal is onder meer gemaakt in het kader van een KIRAC kunstproject waarbij een spel wordt gespeeld tussen feit en fictie. De opnames van seksuele handelingen tussen [appellant] en door [geïntimeerde] aangedragen vrouwen hebben plaatsgehad in een door [geïntimeerde] geënsceneerde setting. Het hof wijst in dit verband op de hierboven onder 2.7 en 2.12 geciteerde e-mails van [geïntimeerde] aan [appellant] waarin onder meer wordt gesproken over het maken van een kunstwerk en het spelen van een spel.